Aannamebeleid

Basisschool De Garve heet nieuwe leerlingen graag van harte welkom!
Gelukkig hebben wij geen wachtlijst en kunnen we alle kinderen plaatsen, mits zij voldoen aan een aantal voorwaarden.

De komst van nieuwe leerlingen binnen De Garve verloopt volgens een aantal stappen die in dit beleid omschreven zijn. We maken hierbij verschil tussen ‘aanmelding’, ‘toelating en inschrijving’, ‘instroom’ en ‘weigering’. 
 

Leerplicht en zorgplicht:

Nederland kent een leerplicht. In de Leerplichtwet staat dat kinderen met ingang van de maand volgend op die waarin ze vijf jaar zijn geworden, leerplichtig zijn. De meeste kinderen gaan al naar school als zij 4 jaar zijn, maar ze vallen dan nog niet onder de Leerplichtwet. De leerplicht eindigt als tenminste twaalf volledige schooljaren een school is bezocht óf aan het eind van het jaar waarin het kind de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt. Toelating is het uitgangspunt, weigering de uitzondering.

Uitgangspunten:
  • In principe staat basisschool De Garve open voor alle leerlingen. Leerlingen uit Wichmond of Vierakker moeten in principe altijd geplaatst kunnen worden;
  • De aanname van leerlingen geschiedt zonder onderscheid naar levensovertuiging of herkomst;
  • Er geldt zorgplicht. Als leerlingen op specifieke redenen niet toegelaten kunnen worden, heeft het bestuur de plicht ander onderwijs aan te bieden;
  • Er kan een limiet gesteld worden aan het aantal aan te nemen leerlingen;
  • Het aannamebeleid dient aan de MR ter instemming voorgelegd te worden;
  • Op basis van het goedgekeurde aannamebeleid beslist de directeur omtrent de aanname van een leerling.
  • Bij aanmelding van een leerling van 6 jaar of ouder afkomstig uit het buitenland, die de Nederlandse taal niet beheerst, wordt er allereerst een groot overleg met het Samenwerkingsverband IJssel/Berkel georganiseerd. Naar aanleiding van dit overleg bestaat de mogelijkheid dat de leerlingen wordt doorverwezen naar de Taalschakelklas in Zutphen, een speciale voorziening waar leerlingen een jaar lang aangepast onderwijs in de Nederlandse taal krijgen.

Aanmelding:

Het aanmelden van uw kind kan vanaf de leeftijd van 3 jaar, dit is dus een jaar voordat het kind wettelijk toelaatbaar is. Ouders hebben de mogelijkheid om een kind bij verschillende scholen tegelijk aan te melden. U heeft dan wel de plicht om te melden bij welke andere scholen toelating is aangevraagd en naar welke school uw voorkeur uitgaat.

Ouders maken telefonisch of per mail een eerste afspraak op school. U krijgt een rondleiding en een kennismakingsgesprek. Na de aanmelding onderzoekt het managementteam van De Garve of er extra ondersteuning nodig is. Dat gebeurt op basis van de informatie die van u als ouders/verzorgers wordt verkregen. Dit wordt eventueel aangevuld met informatie van het kinderdagverblijf, de peuterspeelzaal of het consultatiebureau. Mocht uw kind extra ondersteuning nodig hebben, dan volgt een tweede gesprek samen met de intern begeleider.
 

Toelating en inschrijving:

Na het kennismakingsgesprek zijn er twee mogelijkheden:
  • Een kind heeft geen extra ondersteuning nodig: het wordt toegelaten en ingeschreven in het administratiesysteem
  •  Als er wordt ingeschat dat uw kind extra ondersteuning nodig heeft, dan onderzoeken wij de ondersteuningsbehoefte. De zorgplicht gaat in, wat betekent dat De Garve verantwoordelijk is voor de zorg van uw kind. Binnen 6 weken na aanmelding moet het managementteam beslissen over de toelating. Deze periode kan éénmalig verlengd worden met 4 weken (totaal 10 weken).
De inschrijfprocedure verloopt verder als volgt:
  • Doorgaans ontvangen ouders bij het kennismakingsgesprek een inschrijfformulier.
  • Het ingevulde formulier wordt ingeleverd bij de directeur van basisschool De Garve.
  • Ouders ontvangen een schriftelijke bevestiging hiervan.
  • Ongeveer 6 weken voordat een kind 4 jaar wordt, worden ouders uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek met de kleuterleerkracht. Tijdens deze kennismaking ontvangt u praktische informatie en een kindformulier over de ontwikkeling van uw kind. 
  • Ouders krijgen de mogelijkheid om gebruik te maken van de wenmomenten, maximaal 10 dagdelen, zodat het kind kan wennen aan de groep. Dit gaat in overleg met de leerkracht. 
  • Kinderen die in de periode van 4 weken vóór de zomervakantie tot en met de eerste twee weken van het nieuwe schooljaar 4 jaar worden, starten op de eerste schooldag van het nieuwe schooljaar. 
  • Kinderen die in de laatste 4 weken van het kalenderjaar 4 jaar worden, starten op de eerste schooldag na de kerstvakantie.  

Instroom:

Indien uw kind onderwijs volgt op een andere school en u over wilt stappen naar De Garve, dan volgen wij dezelfde stappen. Om een goed beeld te krijgen van de onderwijs- en/of ondersteuningsbehoefte van uw kind, zullen wij u ook toestemming vragen om contact op te nemen met de huidige school. De informatie van de school vormt namelijk een belangrijke bron. Zonder deze informatie kunnen wij onvoldoende inschatten of wij kunnen voldoen aan de onderwijsvraag van uw kind. 

De school waar uw kind op dat moment onderwijs volgt, heeft de zorgplicht. Daarnaast heeft óók de school waar uw kind is aangemeld zorgplicht. Het is daarom aan ons om de aanmelding in behandeling te nemen alsof het een leerling is die voor het eerst wordt aangemeld. 

Bij aanmelding van een leerling van 6 jaar of ouder afkomstig uit het buitenland, die de Nederlandse taal niet beheerst, wordt er allereerst een groot overleg met het Samenwerkingsverband IJssel/Berkel georganiseerd. Naar aanleiding van dit overleg bestaat de mogelijkheid dat de leerling wordt doorverwezen naar de Taalschakelklas in Zutphen, een speciale voorziening waar leerlingen een jaar lang aangepast onderwijs in de Nederlandse taal krijgen. Vanwege de draagkracht van de school, stellen wij een maximum aan het aantal kinderen van 6 jaar of ouder afkomstig uit het buitenland, die de Nederlandse taal niet beheersen, namelijk 10% van ons leerlingenaantal. Daarnaast hanteren wij in dit geval een maximum van drie leerlingen per combinatiegroep.
 

Weigering:

In de belangenafweging om een leerling niet in te schrijven, maakt het managementteam gebruik van de volgende redenen: 
  • Verstoring van de rust en veiligheid. Bij ernstige gedragsproblematiek is het niet altijd mogelijk om een leerling te plaatsen binnen onze reguliere basisschool. Als school hebben we in sommige situaties onvoldoende de mogelijkheden om aan te sluiten bij de behoeften van een leerling. 
  • Onvoldoende kennis en mogelijkheden tot verzorging/behandeling. Als de zorgbehoefte van een leerling een grote mate van verzorging en/of behandeling vraagt, is de plaatsing van de leerling soms niet wenselijk. Door onvoldoende faciliteiten op dit gebied zal zowel het onderwijs als de verzorging onvoldoende tot zijn recht komen. Wij verwachten daarom ook dat kinderen zindelijk zijn bij de start van school. Mocht er sprake zijn van een medische indicatie, dan volgt er een overleg met het managementteam. 
  • Getalsmatige begrenzing. Bij de aanname van 4-jarige kinderen in groep 1 /2, kan worden uitgegaan van een maximum aantal leerlingen per combinatiegroep. Dit aantal is gebaseerd op plaatsingsmogelijkheid qua beschikbare ruimte en zorgzwaarte. Ook voor kinderen die instromen in de leerjaren 3 t/m 8 kan er een maximum gesteld worden.
  • Aantal zorgleerlingen in een groep. We bekijken zorgvuldig of de draagkracht van de school en de samenstelling van de groep datgene kunnen bieden wat de betreffende leerling met extra zorgvraag nodig heeft. Dit betekent ook dat wij een maximum stellen aan het aantal kinderen van 6 jaar of ouder afkomstig uit het buitenland, die de Nederlandse taal niet beheersen